Monday 5 December 2011

MeAninG Of DifFerent

Assalamualaikum… Bagi aku topik yang aku nak bincangkan sangat menarik… (Bagi aku la… Tak tahu la pulak kalau aku perasan sorang-sorang kat sini… Heheheh…). Firstly, apa maksud ‘different’ bagi korang??? Ha, jawab jawab… Sape betol, dia pandai… Kahkahkah… Lawak basi… Nampak sangat aku ni outdated… Eh, ade jugak sorang dua yang jawab soalan aku tadi… Nak suruh aku cakap dia pandai la tu… Okey, anda memang pandai… Puas hati?? Tapi malang sekali itu bukan jawapan yang saya mahu… (Ecece… Macam tau je apa yang orang jawab…). Ada ke patut dia jawab different tu berbeza… Heheheh… Memang la betol tapi aku nak definisi dia… Bukan maksud semata-mata… (Tiba-tiba rasa cam nak lempang diri-sendiri sebab terlalu annoying…).


Okay, intro je dah panjang berjela kan… Tu pasal la blog aku ni bosan… So, kita teruskan dengan topik kita ek… Actually, setiap orang ada pendapat masing-masing… Aku pun ada pendapat aku sendiri… So, kalau tak setuju dengan apa yang aku cakap ni, tak pe… Tak kesah pun… Kalau setuju pon tak pe jugak… Tak kisah jugak… Bagi aku different ni maksudnya berbeza… (Eh, eh… Budak ni… Confirm ada yang kena lempang nanti…). Heheheh, jangan marah… Actually, pada pendapat aku yang serba kekurangan ni, different terbahagi kepada dua… Bagi aku la… Kalau nak lebih faham, lihat rajah dibawah…
Klik untuk pembesaran...
(rajah kt atas ni entah aq copy dr google image ntah papa)



Faham dah?? Maknanya, bila sesuatu tu berbeza, ia terpulang kepada orang untuk menilai sama ada perbezaan kita tu elok dipandang atau tidak… Sebab itulah dia terbahagi kepada perbezaan yang positif dan perbezaan yang negatif… Kalau positif, perbezaan itu dipanggil unik atau dalam Bahasa Inggerisnya, unique… Heheheh… Kalau negatif pulak, perbezaan itu akan jadi pelik atau weird… Ngerti kamo???
Actually, most people don’t really mind they’re different in positive way because they’re unique… But their feeling will be hurt if they’re categorized as weird… This is what we call sensitivity… It can be changed with the word used… Cammon la, kawan-kawan, buddies semua... Please use the word ‘unique’ instead of ‘weird’ if your friend is different from others… Some might be okay with it and some might be not… Me??? Of course I’m okay if somebody calls me weird… Aku peduli apa aku pelik kan??? Yang penting hidop aku tak susahkan orang… Tapi we still have to think about the others’ feeling… People are not same… This is because I have a weird friend too… Eh, unique… Yes, she is unique and I like being friend with her… She’s very different from the other girl… She’s special and unique for me… But some of my friends think she is weird… Heheheh… May be it’s true but I hope she will not get hurt by that…

No comments:

Post a Comment